Veelgestelde vragen

Het antwoord op vragen over:

 

 

Aanmelden

Hoe kan ik mij aanmelden?
U kunt zich aanmelden door het contactformulier in te vullen. U wordt dan door het desbetreffende kantoor gebeld voor een vrijblijvende afspraak.


Opzeggen

Hoe kan ik het budgetbeheer opzeggen?
U kunt het budgetbeheer schriftelijk opzeggen. U kunt hiervoor een mail of een brief sturen naar het betreffende kantoor waarmee u de overeenkomst heeft getekend. Voor de adresgegevens kunt u kijken bij de vestigingen.

Hoe kan ik het bewind opheffen?
U kunt het bewind opheffen door een brief te sturen naar de rechtbank die u onder bewind heeft gesteld. U dient dan in dit verzoek de reden aan te geven waarom het bewind opgeheven dient te worden.


Inkomen

Ik krijg het verzoek van de belastingdienst om mijn akkoord te geven voor het wijzigen van mijn rekeningnummer. Wat moet ik doen?
Zodra u bij ons onder budgetbeheer of bewindvoering staat verzoeken wij de belastingdienst om het rekeningnummer te wijzigen. Ter controle is het wellicht verstandig voordat u tekent om ons even te bellen/mailen om te verifiëren of het aangegeven rekeningnummer wel klopt.

Mijn inkomen is niet op mijn bankrekening gekomen. Wat is er aan de hand?
Zodra u bij ons onder budgetbeheer of bewindvoering staat verzoeken wij uw werkgever en/of uitkeringsinstantie om het rekeningnummer te wijzigen. Wellicht is het inkomen al bij ons binnen gekomen. Zodra dit de eerste keer gebeurt, dan nemen wij gelijk contact met u op, zodat u weet dat wij kunnen starten met het beheer.

Mijn weekgeld heb ik nog niet ontvangen, hoe kan dat?
Het weekgeld maken wij standaard over op de dinsdag (voorheen op de maandag). Het is aan de verwerking van de bank hoe snel dit op uw rekening staat. Meestal is dit al in de ochtend, maar kan soms ook pas in de middag komen.


Overzichten

Hoe kan ik controleren wat jullie maandelijks met mijn geld doen?
U krijgt van ons een gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen in uw online dossier. Hierin kunt u controleren welke betalingen wij voor u hebben verricht, hoeveel schulden u heeft en hoe uw begroting eruit ziet.

Kan ik een overzicht krijgen van mijn schulden?
Indien u aan ons doorgeeft welke schulden u heeft en hiervoor lopen betalingsregelingen, dan kunnen wij precies voor u bijhouden wat het verdere verloop is in dit proces. U kunt hiervoor ook een schuldenoverzicht bij ons opvragen.


Wijzigingen

Kan ik bij budgetbeheer mijn bestaande bankpas behouden?
U kunt altijd uw eigen bankpas behouden. Het is noodzakelijk om bij aanvang van het budgetbeheer de automatische incasso’s stop te zetten. Anders worden er rekeningen dubbel betaalt.

Kan ik bij bewindvoering mijn bestaande bankpas behouden?
De bewindvoerder vraagt een beheerrekening en een leefgeldrekening aan. Van de leefgeldrekening krijgt u van ons een bankpas toegestuurd waar u voortaan uw leefgeld op gestort krijgt. De bewindvoerder zal de bestaande rekeningen proberen op te zeggen, zodat er geen roodstanden kunnen ontstaan.

Toeslagen wijzigen of stopzetten
Iemand die in aanmerking komt voor de toeslagen van de Belastingdienst is zelf verantwoordelijk om wijzigingen door te geven. Wijzigingen of stopzettingen kunnen bij de Belastingdienst worden doorgegeven via Mijn Toeslagen op www.toeslagen.nl of door te bellen met de BelastingTelefoon 0800-0543.

Wanneer kunnen jullie mijn zaken / financiën regelen?
Wij kunnen namens u optreden zodra de beschikking is ontvangen van de rechtbank of zodra u de budgetbeheerovereenkomst bij ons heeft getekend. 
 


Post

Als ik voor budgetbeheer of bewindvoering kies, komt er dan ook een postblokkade?
Als u voor budgetbeheer of bewindvoering kiest dan zal er geen postblokkade komen. U krijgt nog gewoon kaartjes van familie en vrienden. Wel zorgen wij er voor dat alle financiële post bij ons binnen komt, zodat u wordt ontzorgt.

Ik krijg een rekening binnen van een vaste last die wel in het budgetplan staat. Hoe kan dit?
Zodra u bij ons onder budgetbeheer of bewindvoering staat sturen wij naar alle instanties die vermeld staan op het budgetplan een brief met het verzoek de post naar ons te sturen. Het kan soms voorkomen dat instanties deze brief niet hebben ontvangen of nog niet hebben behandeld. Als u de post naar ons doorstuurt zullen wij de desbetreffende instantie nogmaals verzoeken de post naar ons door te sturen. Let wel op, er zijn enkele instanties die de post altijd naar uw eigen adres sturen. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld het CJIB (inzake boetes).

Ik krijg een rekening binnen die niet vermeld staat op het budgetplan. Wat moet ik hiermee doen?
Het kan altijd zijn dat u nog bepaalde eenmalige rekeningen ontvangt. Dit zijn de zogenaamde incidentele uitgaven, denk bijvoorbeeld aan een bestelling op internet. Wij verzoeken u zoveel deze rekeningen zelf te betalen. Indien dit niet mogelijk is, dan kunt u altijd in overleg treden met de budgetbeheerder of bewindvoerder hoe deze rekening betaalt dient te worden.

Ik krijg een brief van de deurwaarder. Wat moet ik hiermee doen?
Deze kunt u altijd naar ons doorsturen. Wij zullen dan voor u kijken naar de ernst van de situatie en zo nodig in overleg met u naar een oplossing zoeken.


Afsluitingen

Ik word afgesloten van gas en elektra. Wat moet ik nu doen?
Indien u aan ons doorgeeft wanneer u wordt afgesloten, dan zullen wij ervoor zorgen dat er met spoed een nieuwe leverancier komt.

Ik word afgesloten van het water. Wat moet ik nu doen?
U dient zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. Wij zullen dan kijken of het mogelijk is van uw budget om de rekening te betalen.

Ik word afgesloten van mijn internet en/of televisie. Wat moet ik nu doen?
Het staat u vrij om een andere leverancier te zoeken, geef dit echter wel aan ons door. Eventueel kunnen wij u ook adviseren voor een goede en betaalbare leverancier.


Opmerkingen

Ik wil graag een positieve referentie doorgeven over hoe jullie werken. Waar kan ik dit doen?
U kunt ons altijd mailen met uw referentie. Wij zullen vervolgens uw referentie anoniem op onze website plaatsen.

Hoe kan ik een suggestie doorsturen?
Wij zijn altijd bezig om onze dienstverlening aan te passen aan de situatie van onze klanten. Wij zijn altijd geïnteresseerd in suggestie hoe wij nog beter onze dienstverlening op uw situatie kunnen aanpassen. Indien dit mogelijk is binnen onze processen, dan zullen wij dit zeker oppakken. Uw suggestie kunt u ook naar de betreffende vestiging mailen.

Ik wil graag een klacht melden. Hoe kan ik dit het beste doen?
Op onze website hebben wij een klachtenformulier. Indien u deze invult zullen wij zo spoedig mogelijk actie ondernemen om uw klacht af te handelen.


Kosten

Wat rekenen jullie voor jullie dienstverlening?
Onze tarieven kunt u terugvinden op de pagina Downloads. Hier treft u onze Tarievenlijst.

Wat wordt er verstaan onder de entreevergoeding?
Dit zijn de kosten die eenmalig gemaakt moeten worden om voor u alles in werking te zetten. U kunt hierbij denken aan het opstarten van uw dossier in ons systeem, aanschrijven van alle instanties, aanmaken en beschikbaar stellen van een bankrekening en overige kosten die gemaakt worden.

Ik lees dat jullie een entreevergoeding hanteren. Moet ik deze gelijk betalen?
Wij snappen heel goed wat de reden is dat u bij ons onder budgetbeheer of bewindvoering staat. Het is hierdoor niet altijd mogelijk om de entreevergoeding in een keer te betalen. Wij geven daarom de coulance om dit op een later moment te verrekenen. Dit doen wij dan vaak op het moment dat er voor u de ruimte is.

Rekenen jullie ook een vergoeding als ik de dienstverlening opzeg?
Wij hanteren geen opzeg- of exitvergoeding.


Contact

Ik wil jullie bellen, maar krijg geen gehoor. Hoe kan dit?
Het kan zijn dat u buiten kantoortijden belt. Bij onze vestigingen kunt u terugvinden op welke tijden wij bereikbaar zijn.

Kan ik jullie ook na kantoortijden bereiken?
U kunt ons altijd een mail sturen als u nog met vragen zit. Wij proberen dan om het de volgende werkdag op te pakken.

9.1

starstarstarstarstar-half-empty

Klantbeoordeling voor Aktiva

34 beoordelingen Bekijk

Help mij!

Vul dit formulier in voor vrijblijvende hulp en ondersteuning

Vestigingen van Aktiva