Nieuws

Schulden in de gevangenis | Column | Aktiva

Bij detentie verlies je niet alleen jouw vrijheid maar ook (het recht op) inkomen. Uitkeringen worden stopgezet of werkgevers betalen geen salaris meer. Er is dus geen inkomen meer, maar hoe moet dit dan met alle rekeningen die blijven liggen? En dat is dan nog maar het begin van alle financiële problemen.

Je raakt jouw huurwoning kwijt, omdat de huur niet meer betaalt kan worden. Jouw arbeidsovereenkomst wordt beëindigd omdat je niet meer kan komen opdagen op het werk. Kortom alles waar je zo hard om hebt gewerkt raak je kwijt. Als je vast komt te zitten dan verstrekt het Ministerie een Detentieverklaring. Met deze verklaring kun je bij jouw vaste lasten aangeven dat je in gevangenschap verkeerd en daardoor niet meer in staat bent jouw vaste lasten of schulden te voldoen. Met deze verklaring kan ook de zorgverzekering tijdelijk stopgezet worden, aangezien het Ministerie van Justitie en Veiligheid dit op zich neemt.

Mocht je in een situatie zitten dat je niet al jouw vaste lasten of schulden kunt betalen door detentie. Dan adviseren wij om eens contact met een van de kantoren van Aktiva op te nemen om te bespreken hoe deze problematiek weer opgelost kan worden. Zij lossen de schulden op wanneer je weer wordt vrijgelaten, maar zij kunnen vaak ook nog wel het een en ander betekenen voor de thuisblijvers.

Vraag redactie Timeys

“Wat doen jullie precies voor gedetineerden?”

Het antwoord van Aktiva

“Binnen het detentie wezen bieden wij voor gedetineerden ondersteuning voor de terugkeer naar de maatschappij. In een vroeg stadium vragen wij alvast bewind aan, zodat zij bij vrijlating direct ondersteuning hebben van een bewindvoerder. Wij adviseren ze dan in het aanvragen van een uitkering, openen bankrekeningen, schrijven de instanties (ook schuldeisers) aan dat de post naar ons toe moet. Op die manier worden ze ontzorgd in de terugkeer en komt alles niet gelijk op hun af.

Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat het hebben van schulden/geen inkomen recidive in de hand werkt.”

Wil je hulp van Aktiva, vraag aan je begeleiding, bijvoorbeeld je casemanager contact met ons op te nemen op werkdagen tussen 9.00-12.00 en van 13.00-16.00 uur.

Heb je achterblijvers dan kunnen die ons ook benaderen voor advies.

Dit artikel is ook opgenomen in Timeys, een periodieke krant voor gedetineerden en thuisblijvers.