Convenant schuldenaanpak
Inmiddels werken Aktiva en Cisci en Bergman bijna een jaar samen aan de aanpak van de schuldenproblematiek in Nederland. De…
Lees verderBudgetbeheer is een dienstverlening van Aktiva waarbij een gekwalificeerde budgetbeheerder de financiën beheert van een cliënt die zelfredzaam is, maar toch een bepaalde noodzaak voelt om de financiën uit handen te geven.
Help mij directIn de meeste gevallen is budgetbeheer een vrije keuze. Het kan ook verplicht worden gesteld door je gemeente bijvoorbeeld omdat:
Indien een cliënt minder zelfredzaam is en er is sprake van:
Het is dan noodzakelijk om financiën uit handen te geven, budgetbeheer volstaat niet. Er moet dan bewindvoering aangevraagd worden.
Als je besluit om te kiezen voor budgetbeheer, dan wordt er een budgetplan opgesteld en een aparte beheerrekening geopend waarop (een deel van) je inkomsten wordt gestort. Een aangestelde budgetbeheerder heeft toegang tot deze rekening en monitort jouw inkomsten. Daarnaast zorgt hij of zij ervoor dat jouw vaste lasten, zoals huur, hypotheek en verzekeringen, op tijd worden betaald. Afhankelijk van hetgeen dat afgesproken is, zorgt hij of zij er ook voor dat je een vast week- of maandbedrag ontvangt die je zelf vrij kunt besteden.
Meer over de taken van de budgetbeheerder lees je op onze pagina: Wat doet een budgetbeheerder allemaal?
Budgetbeheer is mogelijk indien je 18 jaar of ouder bent en hulp wenst bij het beheren van jouw inkomsten, bijvoorbeeld omdat je moeite hebt om met geld om te gaan. Een budgetbeheerder helpt jouw met het voorkomen van schulden en zorgt ervoor dat bestaande schulden niet groter worden.
Budgetbeheer wordt aangeboden bij verschillende instanties, maar door voor Aktiva te kiezen geniet je van veel voordelen.
Zo is het budgetbeheer bij Aktiva altijd vrijwillig. Je zit bij ons niet vast aan (lang) lopende contracten en alles kun je in samenspraak met jouw budgetbeheerder doen. Ook richt de budgetbeheerder alles naar jouw wensen in en hij of zij bepaalt samen met jou de hoogte van het leefgeld. Verder bieden wij je ook de volgende voordelen:
Alles wat er komt kijken bij budgetbeheer van Aktiva (van aanvraag tot beëindiging) lees je op onze pagina: Werkwijze Aktiva
Budgetbeheer is niet gratis. De kosten variëren per instantie en per takenpakket. De kosten kunnen oplopen tot 100 euro per maand. Daarnaast betaal je vaak eenmalig opstartkosten tussen de 300 en 500 euro. Wil je weten wat onze kosten zijn, kijk dan op onze tarievenpagina.
Als je schulden hebt of een bijstandsuitkering ontvangt kan het zijn dat je deze kosten niet kunt betalen. Je kunt dan een verzoek doen bij jouw gemeente voor het verlenen van bijzondere bijstand.
Bij Aktiva sluit je al een budgetbeheerovereenkomst vanaf 62 euro per maand. De verschillende vormen budgetbeheer van Aktiva staan weergegeven in onderstaande tabel.
Basis | Uitgebreid | |
Openen beheerrekening | ✔ | ✔ |
Monitoren inkomsten | ✔ | ✔ |
Opstellen begroting | ✔ | ✔ |
Online inlog en digitale communicatie | ✔ | ✔ |
Overboeking woon- en zorguitgaven (huur/hypotheek, nutsvoorzieningen, zorgverzekering) |
✔ | ✔ |
Overboeking overige uitgaven | ✔ | |
Maandgeld | ✔ | |
Weekgeld | ✔ | |
Telefonisch spreekuur | ✔ | |
Inventarisatie schulden | ✔ |
Heb je moeite om met geld om te gaan en ben je geïnteresseerd in budgetbeheer? Een budgetbeheerder van Aktiva helpt jouw graag om je financiële zorgen uit handen te nemen en te zorgen voor een goede administratie.
Mail of bel ons om gratis en vrijblijvend om jouw situatie aan ons voor te leggen. Als we denken dat we iets voor jouw kunnen betekenen, zorgen we binnen 7 dagen voor een intakegesprek!
Inmiddels werken Aktiva en Cisci en Bergman bijna een jaar samen aan de aanpak van de schuldenproblematiek in Nederland. De…
Lees verderIn 2020 zijn wij begonnen met het sponsoren van de Kinderopvang "En nu jij". In januari 2020 is deze kinderopvang…
Lees verderAfgelopen vrijdag hebben wij onze nieuwsbrief verstuurd met o.a. belangrijke punten over onze bereikbaarheid tijdens de komende feestdagen. Hieronder tref…
Lees verderTijdens deze corona-crisis voeren wij onze intakegesprekken telefonisch. Het is nog te riskant om over te gaan op intakegesprekken op…
Lees verder