Wat is budgetbeheer?

Budgetbeheer is een dienstverlening van Aktiva waarbij een gekwalificeerde budgetbeheerder de financiën beheert van een cliënt die zelfredzaam is, maar toch een bepaalde noodzaak voelt om de financiën uit handen te geven.

Budgetbeheer is meestal tijdelijk, maar kan ook blijvend zijn. In de meeste gevallen is budgetbeheer een vrije keuze. Het kan ook verplicht worden gesteld door je gemeente bijvoorbeeld omdat:

  • Je een bijstandsuitkering ontvangt.
  • Je in een schuldhulpverleningstraject bevindt.

Indien een cliënt minder zelfredzaam is en er is sprake van :

  • Problematische schulden.
  • Een geestelijke of lichamelijke beperking.

Het is dan noodzakelijk om financiën uit handen te geven, budgetbeheer volstaat niet. Er moet dan bewindvoering aangevraagd worden.

Echt Toppers!

★★★★★
5 5 1
Hier werken hele menselijke en vriendelijke mensen! Ze zorgen voor een heleboel rust in je hoofd als je met schulden zit. Voor Aktiva had ik een ander bedrijf die mijn financiën beheerde die nergens inzichten in wilde geven, overal moeilijk over deed en me behandelde alsof je echt een slecht persoon bent. Aktiva compleet het tegenovergestelde! Je kan overal meekijken, geven heel snel antwoord op al je vragen, op financieel gebied proberen ze echt alles voor je te doen en behandelen je echt als mens! Ze weten precies waar ze mee bezig zijn, hebben dus de juiste kennis. Andzelika en Esmay, jullie zijn TOPPERS!!!

Begrip en kennis

★★★★★
5 5 1
Kody is een begripvolle vrouw met veel inzicht en kennis. Makkelijk benaderbaar en vlot in het beantwoorden van je vragen en mails die je stuurt. Een vrouw met het hart op juiste plek en al je zorgen weg neemt.

Aktiva, dikke pluim

★★★★★
5 5 1
aktiva geeft je rust in je hoofd als je met schulden zit en ze helpen je waar ze je kunnen helpen.

Snelheid

  • Binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Binnen 7 dagen een intakegesprek
  • Eigen budgetbeheerder toegewezen
  • Geen wachttijden bij de aanmelding
  • Binnen 1-2 maanden loopt alles

Veilig

  • Wij communiceren alleen met jou
  • Betalingen worden maandelijks gecontroleerd
  • Eigen online inlog om mee te kijken
  • Gekwalificeerde budgetbeheerders
  • Toezicht door branchevereniging en auditor

Service

  • Een eigen budgetbeheerder toegewezen
  • Dag en nacht inzicht in de financiën
  • Digitale communicatie
  • Online rekeningen indienen
  • Snelle beantwoording van vragen

Hoe werkt budgetbeheer?

Als je besluit om te kiezen voor budgetbeheer, dan wordt er een budgetplan opgesteld en een aparte beheerrekening geopend waarop (een deel van) je inkomsten wordt gestort. Een aangestelde budgetbeheerder heeft toegang tot deze rekening en monitort jouw inkomsten. Daarnaast zorgt hij of zij ervoor dat jouw vaste lasten, zoals huur, hypotheek en verzekeringen, op tijd worden betaald. Afhankelijk van hetgeen dat afgesproken is, zorgt hij of zij er ook voor dat je een vast week- of maandbedrag ontvangt die je zelf vrij kunt besteden.

Meer over de taken van de budgetbeheerder lees je op onze pagina: Wat doet een budgetbeheerder allemaal?

Voor wie is budgetbeheer interessant?

Budgetbeheer is mogelijk indien je 18 jaar of ouder bent en hulp wenst bij het beheren van jouw inkomsten, bijvoorbeeld omdat je moeite hebt om met geld om te gaan. Een budgetbeheerder helpt jouw met het voorkomen van schulden en zorgt ervoor dat bestaande schulden niet groter worden.

Budgetbeer bij Aktiva

Budgetbeheer wordt aangeboden bij verschillende instanties, maar door voor Aktiva te kiezen geniet je van veel voordelen.

Zo is het budgetbeheer bij Aktiva altijd vrijwillig. Je zit bij ons niet vast aan (lang) lopende contracten en alles kun je in samenspraak met jouw budgetbeheerder doen. Ook richt de budgetbeheerder alles naar jouw wensen in en hij of zij bepaalt samen met jou de hoogte van het leefgeld. Verder bieden wij je ook de volgende voordelen:

  • Geen wachttijden.
  • Binnen 1-2 maanden een eigen budgetbeheerder toegewezen.
  • Eigen online inlogomgeving om mee te kijken.
  • Extra toezicht door branchevereniging en auditor.

Alles wat er komt kijken bij budgetbeheer van Aktiva (van aanvraag tot beëindiging) lees je op onze pagina: Werkwijze Aktiva

Wat kost budgetbeheer?

Budgetbeheer is niet gratis. De kosten variëren per instantie en per takenpakket. De kosten kunnen oplopen tot 100 euro per maand. Daarnaast betaal je vaak eenmalig opstartkosten van 200 à 300 euro.

Als je schulden hebt of een bijstandsuitkering ontvangt kan het zijn dat je deze kosten niet kunt betalen. Je kunt dan een verzoek doen bij jouw gemeente voor het verlenen van bijzondere bijstand.

Kosten budgetbeheer bij Aktiva

Bij Aktiva sluit je al een budgetbeheerovereenkomst vanaf 37 euro per maand. De verschillende vormen budgetbeheer van Aktiva staan weergegeven in onderstaande tabel.

Basis1 Comfort2 Volledig3 Senior4
Openen beheerrekening
Monitoren inkomsten
Opstellen begroting
Online inlog en digitale communicatie
Overboeking woon- en zorguitgaven
(huur/hypotheek, nutsvoorzieningen, zorgverzekering)
Overboeking overige uitgaven
Maandgeld
Weekgeld
Telefonisch spreekuur
Inventarisatie schulden
Korting op opstartvergoeding 50%

Budgetbeheer aanvragen

Heb je moeite om met geld om te gaan en ben je geïnteresseerd in budgetbeheer? Een budgetbeheerder van Aktiva helpt jouw graag om je financiële zorgen uit handen te nemen en te zorgen voor een goede administratie.

Mail of bel ons om gratis en vrijblijvend om jouw situatie aan ons voor te leggen. Als we denken dat we iets voor jouw kunnen betekenen, zorgen we binnen 7 dagen voor een intakegesprek!

Graag even persoonlijk contact?

Wil jij graag persoonlijk contact om samen met ons tot een juiste keuze te komen. Of wil jij jouw situatie gratis en vrijblijvend aan ons voorleggen?

Bellen?

Liever eerst telefonisch contact voordat u een afspraak maakt?

Liever even mailen?

Wil je liever even jouw situatie op de mail zetten zodat wij jou kunnen terugbellen?

Klantenservice

Wil jij weten welke service wij verlenen via onze digitale klantenservice op onze website?

Veelgestelde vragen

Antwoorden vinden op jouw vragen? Je vindt ze bij onze veelgestelde vragen.

Downloads

Hier kun je onze folders en andere belangrijke documenten terugvinden.

Plan een telefonisch adviesgesprek