Klantverhaal

Het verhaal van Jeltje

Jeltje is 48 jaar en woont begeleid in Emmeloord. Zij werkt, via een dagbestedingstraject, bij een kinderboerderij. Ze verzorgt daar de dieren en werkt ook mee in de keuken en bij de kassa. Jeltje staat al jaren onder bewind bij Aktiva naar haar volle tevredenheid. Tijd om eens een interview te doen om te vragen wat bewindvoering voor haar inhoud.

Wat is voor jou de reden dat je voor bewindvoering hebt gekozen?

Heel simpel gezegd kan ik niet zo goed met mijn geld omgaan. Als ik het namelijk zelf doe dan gaat het verkeerd, dat heb ik wel ondervonden. Te veel boodschappen doen en mooie dingen kopen, zoals een nieuwe mobiele telefoon, is dan iets dat ik snel doe.

Als ik bijvoorbeeld een rekening krijg, die ik moet betalen, dan vind ik dat al heel spannend. Ik moet dan gaan ‘internetbankieren’ en dat vind ik allemaal maar lastig. Als het dan niet lukt, dan probeer ik nog te bellen dat wat ik heb gekocht ik graag terug wil brengen. Als dat dan niet kan, dan beginnen bij mij de problemen en spanningen op te stapelen.

Zelf ben ik niet goed in rekenen, dat maakt voor mij veel dingen onmogelijk. Ondanks dat ik help bij de kassa kan ik niet meer dan 1 of 2 producten verkopen. Het bij elkaar optellen van bedragen vind ik dan ook heel erg moeilijk.

Ervaar je dat ook als je bijvoorbeeld zelf boodschappen moet doen?

Ik vind het heel lastig om boodschappen te doen. Ik ga wel zelfstandig naar de supermarkt en stop dan de producten in mijn mandje. Als ik dan later bij de kassa sta om af te rekenen, dan hoop ik altijd dat ik genoeg geld heb. Het geld dat ik voor die week heb gepind geef ik dan aan de caissière. Zij geeft dan aan of dat genoeg is om er mijn boodschappen van te betalen. Is dat niet genoeg, dan vraag ik aan de caissière om bepaalde producten er af te halen, zodat ik wel uitkom met mijn geld. Vorige week is mij dit weer eens overkomen. Ik probeer altijd wel voorzichtig boodschappen te doen, maar soms zie ik dan wat lekkers. Dat ik wil dan graag meenemen en dat kan dan achteraf gezien niet.

Je zag dat het niet goed ging en heb je toen hulp ingeschakeld?

Ik had op dat moment begeleiding en die zag dat het niet goed ging. Ze hadden gevraagd of familieleden hierin konden ondersteunen, maar die wilden dit niet voor mij doen. Toen hebben we gezocht naar een bewindvoerder. Er zijn verschillende bedrijven die aan bewindvoering doen en uiteindelijk hebben mijn begeleider en ik gekozen voor een bewindvoerder die bij mij past. Dit is Aktiva geworden.

Je staat nu al zo’n 10 jaar onder bewind. Hoe ervaar jij bewindvoering?

Ik ervaar dat als positief en heb over het bewind of over mijn bewindvoerder geen klachten. Ik vind dat ze me heel goed helpen en als er geen geld is dan zeggen ze dit ook eerlijk tegen mij. Ook lossen ze problemen voor mij op als die ontstaan. Wel vind ik het moeilijk dat er niet altijd een mogelijkheid is voor extra geld.

Denk je dat je het ooit weer zelf kunt doen?

Ik denk het niet. Ik vind internetbankieren en alle veranderingen naar digitaal lastig. Met een bankpasje pinnen gaat nog goed, maar dan pin ik wel al het geld van de leefgeldrekening af. Ik moet het geld bij mij hebben zodat ik het kan zien, want als het op de rekening blijft staan dan weet ik niet hoeveel geld ik heb. Ik kan dat niet onthouden.