Wat is een reden om onder bewindvoering te komen?
Hoe ben je met ons in contact gekomen?
Al meer dan tien jaar heb ik bij het GKB gezeten voor budgetbeheer. In al die jaren is mijn situatie daar niet beter op geworden. Ik wist niet dat het allemaal anders kon, tot ik in contact kwam met mijn toenmalige partner. Hij zat onder beschermingsbewind en adviseerde mij om ook eens contact op te nemen met Aktiva. Zo kwam ik in contact met mijn huidige bewindvoerder, Lisanne Popken. Zij heeft alles erg snel opgepakt. Ik kon alles doorsturen via de mail. Lisanne bracht vervolgens een duidelijk overzicht in al die zaken. Dit was ik niet gewend. Ik kreeg direct een goed gevoel bij mijn contactpersoon.
Hoe heb je het intakegesprek ervaren?
De bewindvoerder kwam bij mij thuis. We bespraken mijn situatie aan de keukentafel en ik moet zeggen dat dit een gezellig gesprek was. Het voelde geen moment als een zakelijk en formeel gesprek. De bewindvoerder was niet verwijtend. Sterker nog, ze was erg begripvol. Ondanks dat ik mij schaamde voor mijn situatie, werd ik daar niet op beoordeeld. De bewindvoerder gaf mij veel vrijheid met het inrichten van mijn begroting. Het verbaasde me dat dit allemaal zo gezamenlijk kon. Het gesprek duurde ongeveer 90 minuten en ik kon het allemaal prima volgen.
Hoe heb jij de eerste maanden na het intakegesprek ervaren?
De relatie tussen mijn ex en mij liep al een tijdje niet lekker. We zijn toen uit elkaar gegaan. Ik kwam vervolgens in een moeder-kind opvang terecht. Mijn hele situatie was veranderd; ik moest alles opnieuw aanvragen en opstarten. Gelukkig heeft mijn bewindvoerder Lisanne mij hierin geholpen en geadviseerd. Hierdoor ben ik sneller uit de opvang gekomen en is mijn situatie weer stabiel geworden. De bewindvoerder heeft alle toeslagen aangevraagd en is gelijk begonnen met het uitvoeren van betalingsregelingen.
Als er vroeger een man of vrouw aan de deur kwam, was ik altijd bang dat dit een deurwaarder was. Ik was doodsbang dat ze iets uit mijn huis zouden meenemen. Ik heb een dochter die alles goed begrijpt. Ik zou me dan ook enorm schamen als zij ziet dat er beslag wordt gelegd op iets. Gelukkig kan zij wel met geld omgaan. Iets wat ik nooit heb geleerd van mijn moeder.
Nu komen er gelukkig geen deurwaarders meer aan de deur en krijg ik zelfs geen financiële post meer. Hoe lekker is dat!
Hoe is het contact met jouw bewindvoerder
Ik zit nu een jaar bij Aktiva en het contact met mijn bewindvoerder en haar collega’s is erg goed. Ik ben geen nummertje en ik kan alles open en eerlijk bespreken. Het voelt alsof ik praat met een vriendin, zo vertrouwd en integer. Ik weet dat onze relatie zakelijk is, maar zo voelt het absoluut niet. Als er wat is, dan stuurt ze mij een mailtje. Lekker soepel allemaal.
Mijn bewindvoerder is zelfs bezig om te sparen voor de kerstdagen voor mij. Eindelijk kan ik tijdens Kerstmis wat leuks doen met mijn dochter.
Wat zijn voor jou de grootste verschillen vergeleken met het moment dat je de financiën zelf nog deed.
Voornamelijk het feit dat ik geen stress meer heb. Elke week vroeg ik me af of ik genoeg geld over hield om eten te kunnen kopen. Nu weet ik dat elke week het ‘leefgeld’ op mijn rekening staat. Dit geeft mij heel veel rust.
Vergeleken met het GKB weet ik nu exact wanneer ik iets krijg. Dat was daar niet altijd duidelijk. Ik kan nu ook online meekijken, mijn schuldenlijst raadplegen en bekijken wanneer er betalingen uitgaan. Dat was voorheen niet mogelijk.
Wat zou je ons als advies meegeven?
Gewoon zo doorgaan, want mijn ervaringen zijn erg positief! Wat ik voor de bewindvoering betaal, is het meer dan waard. Alleen al als je kijkt naar alle besparingen en extra’s die het mij oplevert.
Twijfel je toch nog om gebruik te maken van de diensten van Aktiva? Dan kan ik je nu vertellen om je aan te melden op het moment dat je dit leest.