Veel gestelde vragen over budgetbeheer

De term ‘budgetbeheer’ roept bij veel mensen vragen op. Het moet niet worden verward met beschermingsbewind, waarbij iemand de zeggenschap over zijn of haar financiën verliest. Budgetbeheer is namelijk een minder zware vorm van financieel beheer waarbij de cliënt zelf een volmacht geeft aan een instantie of hulpverlener voor het beheren van zijn of haar financiën.

Om meer duidelijkheid te scheppen over wat je van de dienstverlening ‘budgetbeheer’ kunt verwachten, zetten we de meest gestelde vragen van onze cliënten voor je op rij.

1. Wat is budgetbeheer?

Budgetbeheer is een dienstverlening die gericht is op het stabiliseren van de financiële situatie van een cliënt. Om dit te bereiken, worden de inkomsten en uitgaven van een cliënt door een externe persoon of organisatie beheerd.

2. Wanneer kies je voor budgetbeheer?

Budgetbeheer is een waardevolle dienstverlening als je moeite hebt om met geld om te gaan, beginnende schulden hebt of als je gewoon je financiële administratie graag uit handen wil geven.

3. Wie komt in aanmerking voor budgetbeheer?

Om in aanmerking te komen voor budgetbeheer moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Dit betreft sowieso de volgende voorwaarden:

• Je moet meerderjarig (18+) zijn
• Je dient te beschikken over een geldig legitimatiebewijs
• Je moet beschikken over een inkomen
• Je moet beschikken over een vaste woonplaats
• Je moet in staat zijn om de kosten voor het budgetbeheer te kunnen voldoen

Afhankelijk van de organisatie of budgetbeheerder gelden er mogelijk nog aanvullende voorwaarden.

4. Is budgetbeheer verplicht?

Nee, budgetbeheer is in principe niet verplicht, maar kan wel als voorwaarde worden gesteld door je gemeente om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering of voor schuldhulpverlening of door een schuldeiser om een betalingsregeling te kunnen treffen.

5. Is budgetbeheer verplicht bij schuldhulpverlening?

Budgetbeheer kan verplicht worden gesteld om in aanmerking te komen voor gemeentelijke schuldhulpverlening.

6. Hoe werkt budgetbeheer?

Budgetbeheer vraag je aan bij een gespecialiseerde instantie, zoals Aktiva. Na de aanvraag en goedkeuring wordt er een budgetbeheerder aangesteld. De budgetbeheerder maakt een budgetplan en krijgt toegang tot een aparte beheerrekening waarop (een deel van) je inkomsten wordt gestort.

Vervolgens zorgt de budgetbeheerder ervoor dat alles vaste lasten op tijd worden betaald, dat schulden worden voorkomen en dat eventuele bestaande schulden worden afgelost. Daarnaast ontvang je een afgesproken bedrag per maand of week voor dagelijkse uitgaven.

7. Wie betaalt budgetbeheer?

Budgetbeheer is niet gratis en de kosten moet je zelf betalen. Als je een laag inkomen hebt, kun je wel in aanmerking komen voor bijzondere bijstand bij je gemeente. Je kunt de kosten voor het budgetbeheer dan met deze bijstand dekken.

8. Hoe lang duurt budgetbeheer?

Budgetbeheer is meestal tijdelijk en de duur is afhankelijk van je financiële situatie en hoe lang het duurt voordat je geldzaken weer op orde zijn.

In sommige gevallen is budgetbeheer blijvend. Bijvoorbeeld als je echt niet in staat bent om zelf je inkomsten en uitgaven te beheren.

9. Waar kan ik budgetbeheer aanvragen?

Budgetbeheer kun je aanvragen bij je gemeente of een gespecialiseerde instantie, zoals Aktiva.

10. Hoe kan ik budgetbeheer aanvragen?

Als je kiest voor Aktiva, dan kun je budgetbeheer gemakkelijk aanvragen door het formulier op deze pagina in te vullen. We nemen dan contact met je op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. Er zijn bij ons geen wachtlijsten dus je kunt snel geholpen worden. Bekijk onze budgetbeheer pagina

11. Is budgetbeheer betrouwbaar?

Budgetbeheer is betrouwbaar als je kiest voor een instantie die voldoet aan de kwaliteitseisen die gesteld worden voor budgetbeheer en deze kwaliteiten waarborgt. Aktiva voldoet aan deze eisen en toont dit jaarlijks aan bij de rechtbank. Alle budgetbeheerders voldoen aan bepaalde opleidingseisen en hebben een minimale hoeveelheid relevante werkervaring voordat ze als budgetbeheerder bij Aktiva worden aangesteld. Bij Aktiva ben je daarom verzekerd van betrouwbaarheid, deskundigheid en professionaliteit.

12. Wat is het verschil tussen budgetbeheer en beschermingsbewind?

Budgetbeheer en beschermingsbewind zijn verschillende vormen van financiële hulpverlening. Beschermingsbewind dient aangevraagd te worden bij de kantonrechter en is bedoeld voor cliënten waarbij het noodzakelijk is om de financiën uit handen te geven, bijvoorbeeld omdat er sprake is van problematische schulden of een lichamelijke en/of geestelijke beperking.

Is er geen sprake van een beperking of problematische schuldensituatie, dan wordt er gekozen voor budgetbeheer. Budgetbeheer wordt ingesteld zonder tussenkomst van de rechter.

13. Hoe kan ik stoppen met budgetbeheer?

Budgetbeheer is over het algemeen vrijwillig en daarom maandelijks opzegbaar.
Mocht je een bijstandsuitkering ontvangen of je in een traject van schuldhulpverlening bevinden, dan kan het opzeggen van budgetbeheer wel consequenties hebben. Informeer in dat geval naar de voorwaarden bij je gemeente voordat je budgetbeheer opzegt.